רותם קדוש נוסבאום – פגיעה בזכויות אדם בשל שימוש משטרתי באמצעים טכנולוגיים למעקב ושיטור מנבא

  • ראשי
  • פוסטים
  • רותם קדוש נוסבאום – פגיעה בזכויות אדם בשל שימוש משטרתי באמצעים טכנולוגיים למעקב ושיטור מנבא
מאמר מאת: רותם קדוש נוסבאום

רותם קדוש נוסבאום – פגיעה בזכויות אדם בשל שימוש משטרתי באמצעים טכנולוגיים למעקב ושיטור מנבא

בעשור האחרון גדל באופן משמעותי היקף השימוש המשטרתי בטכנולוגיות חדשניות למעקב ושיטור מנבא. כלים טכנולוגיים כגון: מצלמות, מיקרופונים, איכון טלפונים ניידים ותוכנות רוגלה מאפשרים למשטרת ישראל לאסוף מידע רב על מעשים, שיחות ומחשבות אנושיים. בינה מלאכותית משמשת את משטרת ישראל לניתוח המידע שנאסף לשם זיהוי אנשים, מכוניות ואירועים חריגים. בנוסף, בהסתמך על המידע שנאסף, ניתן להפיק באמצעות בינה מלאכותית תחזיות לפשיעה עתידית. במאמר זה אני דנה בהשלכות השימוש באמצעים אלו על זכויות הפרט ובמיוחד על הזכות לפרטיות. אני מבקשת להציע דרכי פיקוח והסדרה מחודשת לשימוש בכלים טכנולוגיים אלו. בנוסף, אני מבקשת להצביע על הגורמים והסיבות לעלייה בהיקף השימוש המשטרתי בטכנולוגיות מעקב ושיטור מנבא.

תחילה, אני בוחנת את חוקיות השימוש באמצעים טכנולוגיים למעקב ושיטור מנבא. השימוש המשטרתי בכלים אלו מוסדר בחלקו. הסדרה זו לוקה בחסר מאחר שהיא אינה מאפשרת פיקוח שיצמצם את הפגיעה בזכויות אדם. כמו כן, קיים פער עצום בין החוק המיושן לטכנולוגיה המתפתחת במהירות רבה. במצב הקיים, משטרת ישראל יכולה לאסוף מידע בעצמה באופן המאפשר את עקיפת מנגנוני הפיקוח הקיימים בנוגע למידע שנאסף ונשמר על ידי גופים אחרים. לאחר מכן, אני מצביעה על הפגיעה בזכות לפרטיות בשל שימוש לא מפוקח ולא מוסדר בכלים טכנולוגיים אלו. בהמשך לכך, אני בוחנת את מידתיות הפגיעה בזכות לפרטיות.

לסיום אני מציגה הצעה להסדרת השימוש המשטרתי באמצעים טכנולוגיים למעקב לשם איסוף מידע. לגישתי, ההתמקדות בסוג המידע שמשטרת ישראל מוסמכת לאסוף, לשמור ולנתח, ולא בכלי הטכנולוגי שמשמש לשם כך, תאפשר גמישות רגולטורית. באופן זה, ההסדרה תכיל התפתחויות טכנולוגיות מבלי שהחוק יהפוך למיושן ולא רלוונטי. המיקוד בסוג המידע מאפשר האחדה של נוהלי הפיקוח המשפטיים לכל הכלים הטכנולוגיים. בנוסף, טענתי כי ראוי להקים גוף אשר יפקח על הפעלת הכלים שבשליטת המשטרה.

דילוג לתוכן