אסנת ברתור – על הספר לקרוא בתנ״ך – על צדק תנכי ומשפט ישראלי מאת דפנה בר־ארז
יש אין ספור דוגמאות לשימוש בשיח משפטי בתנ"ך. הוא קיים בכל הז'אנרים – בפרוזה הסיפורית ובספרות החוכמה, בספרות המזמורית ובנבואה, וכמובן בקובצי החוקים. לכן אין תּמהּ שבשני הסיפורים הראשונים, שעוסקים ביחסים שבין בני האדם ובינם לבין אלוהים – סיפור גן עדן וסיפור קין והבל – יש הפרה של ציווי, חטא ועונש, ובשניהם יש דיאלוג שבמסגרתו מתנהל הליך שיפוטי, "דיאלוג שיפוטי". הסופר-העורך המקראי כאילו מכין את הקוראים.ות להכרה, שתגיע מאוחר יותר, ותעמיק, ככל שיעמיקו את ההיכרות עם הספרות המקראית, ש"כל התנ"ך משפט".
ההכרה הזו, שנולדה מתוך היכרות רחבה עם התנ"ך ועל בסיס ידע משפטי רחב ומעמיק, משתקפת במלוא תפארתה בספרה העשיר המרתק של דפנה ברק-ארז "לקרוא משפטים בתנ"ך – על צדק תנ"כי ומשפט ישראלי".